Baumgartner Fan Club
Men
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Linkek
 
Eddigi ltogatottsg
Induls: 2004-06-27
 
F1 hrek
F1 hrek : Megvltozik a Forma-1 ?

Megvltozik a Forma-1 ?

A5.hu  2004.07.07. 23:19

Magny-Cours-i Grbe Tkr...

Vajon vletlen-e, hogy Max Mosley ppen azon a htvgn mondott le a modern Forma-1-gyel kapcsolatos agglyai miatt, amelyen azok minden eddiginl megalapozottabbnak tntek? A Ferrari a manapsg elkpzelhet legszebb gyzelmet aratta, a kznsg mgsem allt el a gynyrsgtl.

 

Manapsg nem rdemes elzni
Manapsg nem rdemes elzni
Vajon vletlen-e, hogy Max Mosley ppen azon a htvgn mondott le az FIA elnki tisztrl a modern Forma-1-gyel kapcsolatos agglyai miatt, amelyen azok minden eddiginl megalapozottabbnak tntek? A krds persze klti, a sors azonban a jelek szerint gondoskodik rla, hogy Mosley tvozsa mltsgteljes legyen.

Hogy mire gondolok? Michael Schumacher s a Ferrari a Francia Nagydjon a manapsg elkpzelhet legszebb, legmesteribb s legtkletesebb gyzelmet arattk, a kznsg mgsem allt el a gynyrsgtl, ami azt tmasztja al, hogy a hiba - amint Mosley is mondja - bizony a Forma-1-ben van. A hangsly pedig az elz mondatban azon, hogy "manapsg."

Kezdjk annl a problmnl, amit a magam rszrl (s a kznsg szemszgbl) a legslyosabbnak tlek: az elzsek kros hinynl! Schumachert ismt sokan tmadtk, amirt nem a plyn, hanem a boxban kerlt Fernando Alonso el, s ezzel megfosztotta a nzket a kerk-kerk elleni prviadal ltvnyossgtl. Szgezzk le, hogy az emberek jogosan vrjk el az ilyesmit, viszont rgtn tegyk is hozz, hogy Schumacher bolond lett volna, ha elzni prbl, mieltt a taktikhoz fordul. Egyrszt ugyanis tl nagy a tt; a Ferrarinl tbb szz ember sok ezer munkarja s - mindenekeltt - rengeteg pnz veszhet krba egyetlen pillanat alatt, ha az elzs balul t ki. Ezt a terhet a piltk is rzik. Msrszt pedig, aki sznt szndkkal a kockzatosabb megoldst vlasztja, az amatr, s biztosan nincs felelssgtudata. Egy kisebb csapatnl, ahol a tt kisebb, taln megteheti; az lmeznyben nem.

A profi autversenyzs mindig is arrl szlt, hogy a lehet legkevesebb kockzat mellett kell gyzelmet aratni, csak a Forma-1-ben forg gigszi pnzsszegek miatt a gyzelem mra sajnos tl fontoss vlt (st, az lcsapatoknl hovatovbb ktelezv). Radsul a sportot irnyt trvnyszersgek is olyan mdon alakultak/alakttattak t, hogy ppen az vlt a legkockzatosabb, amit a kznsg a legjobban kedvel.

Ez az a kt jelensg, valamint az autk egyre veszlyesebb sebessgnvekedse, aminek Mosley az elmlt vekben igyekezett gtat vetni. Sajnos nem sok sikerrel, s maga sem titkolta, hogy az j idmrsi rendszer bevezetsnek vratlan leszavazsa adta az utols lkst a lemondshoz.

Azon a sajttjkoztatn, amit pnteken Magny-Cours-ban tartott, Mosley kemnyen beszlt a csapatfnkknek, mondvn: "Bernie alkotott szmukra egy monopoly-tblt, ahol risi pnzsszegekkel jtszhatnak, s amivel rengeteget kerestek. (...) Mindannyian azrt szedtk meg magukat ennyire, mert valaki ms kitallta helyettk ezt a trsasjtkot. (...) Csakhogy k alapveten nem zletemberek, azaz nem pnzt akarnak csinlni, hanem versenyeket akarnak nyerni. Mondhatnk kzlk kettt, akik valban zletemberek, mgpedig sikeresek, de sszessgben az a szemllet jellemz rjuk, hogy gyzni akarnak, teht ha van 50 milli dollr szponzori hozzjrulsuk, elkltenek 51 millit, aztn klcsnkrnek egymillit. Eszkbe sem jut, hogy mivel van 50 millijuk, klthetnnek belle csak 40-et, s akkor 10-et zsebre tudnnak tenni."

Mosley-nak szerintem mr abban is igaza van, hogy a csapatfnkkel igencsak elszaladt a szekr, mert egyre tbbet s tbbet kvetelnek a trsasjtkban forg pnzbl, mikzben a jtkot nem k talltk ki - de ez Ecclestone problmja. Mosley-hoz csupn annyiban ktdik, hogy ezzel a kvetelzssel prhuzamosan a csapatok a jtkszablyokba is mind tbb beleszlst kvetelnek, holott mg a legjelentktelenebb krdsekben is kptelenek egyezsgre jutni, vagyis ha rajtuk mlna, mg nem jutottunk volna tl a turbkorszakon sem.

Mieltt oktberben lekszn, Mosley t akarja vezetni a Forma-1-et egy j korszakba, amelyben a sorozat jvje biztosabb alapokra kerl. Ebben most ktsgkvl segtsgre lesz, hogy neki szemly szerint nem kell szmolnia a hossz tv politikai kvetkezmnyekkel - azaz merszebb s kemnyebb lehet, mint eddig. Mr hozz is ltott, hogy rvnyt szerezzen a Concorde Agreement titkozatos 7.5-s pontjnak, amely a versenyzs veszlyessgre hivatkozva lehetv teszi a szablyok mdostst (ezt a cikkelyt 1998-ban, Ayrton Senna s Roland Ratzenberger tragdija miatt vettk be az egyezmnybe). Az FIA Motorsport Vilgtancs hivatalosan felszltotta a Technikai Munkacsoportot, hogy dolgozzon ki mdszereket az autk lasstsra, m mivel ez a testlet a tz technikai igazgatbl ll, finoman szlva valszntlen, hogy a kt hnapos hatridn bell brmiben is meg tudnak egyezni. A 7.5-s pontban elrt procedrt kvetve oktber harmadik hetre jutunk el a szablyok vglegestshez, amelyek aztn hrom hnappal ksbb, janur vgn lphetnek letbe - azaz jval a 2005-s szezon kezdete eltt. Ha Mosley lma valra vlik, jvre a gumik, az aerodinamika, a motorok, valamint a nagydjak lebonyoltsa tern is jelents vltozsoknak nznk elbe.

Ami engem illet, azokkal rtek egyet, akik szerint minl hamarabb keresztl kell vinni a vltoztatsokat. Mosley-t sok brlat rte, amirt kapkodva igyekezett j szablyokat bevezetni, s ettl inkbb tzoltsnak, semmint tgondolt jjptsnek tntek a manverei. Viszont az emberek mostanra knytelen-kelletlen gyis megszoktk mr az lland vltoztatgatsokat, rdemes lenne addig tni a vasat, amg meleg, hogy gyorsan tlessnk ezen az egszen.

Mieltt valaki ktzkdni kezdene Mosley-val, gondoljon bele, hogy az FIA elnki tisztsge fizets nlkli poszt, Mosley teht a Forma-1-gyel kapcsolatos tevkenysgt is trsadalmi munkban vgzi. Radsul - br a nyilvnossg figyelme fknt ezrt irnyult r -, elssorban nem is az autsporttal, hanem a kzti autzssal kellett foglalkoznia (tbbek kztt indtotta el a mra szles krben ismertt vlt Euro NCap s IRTICO projekteket is).

Mosley tvozst mindazonltal slyos csapsnak tartom a Forma-1 szempontjbl. Mosley kitn politikus volt (s a kpessgeit csak azrt nem tudta szlesebb krben kamatoztatni, mert a nevn kitrlhetetlen foltot ejtett, hogy az apja a vilghbor eltt a brit nci prt vezreknt vlt ismertt), s kvetett ugyan el hibkat (ki nem?), ltalnossgban viszont remekl kiigazodott a nemzetkzi diplomcia tvesztiben. Nagyszeren rvelt s kommuniklt, hajland volt killni az elkpzelsei mellett, s - ami miatt klnsen nehz lesz ptolni - remekl kijtt Ecclestone-nal. Tbben (kztk Eddie Jordan) megprbltk maradsra brni, Mosley azonban kerek perec kzlte velk, hogy nem Forma-1-es csapatfnk, ezrt nem csinl ****et a szjbl...

***

A Forma-1-ben definci szerint az szmt a legjobbnak, aki a leghatkonyabban hasznlja ki az adott kereteket. Ez Magny-Cours-ban Schumacher s a Ferrari volt, s ha a produkcijukkal nem arattak tetszst, az nem az hibjuk: a keretek rosszak. A baj nem az, hogy Schumacher a boxban elzte meg Alonst, hanem az, hogy az aktulis felttelek szerint nem is tehetett mst.

Mindig bosszant, amikor valakinek a gyzelmt azon az alapon prbljk leminsteni, hogy nem a plyn kerlt a vetlytrsai el. Egyrszt ltni kell, hogy a Forma-1 csapatsport, amelynek a taktika ppoly szerves rszt kpezi, mint a gyors vezets. Msrszt hiba a j taktika, ha nincs, aki megvalstsa; hiba ismerem a hegedls elmleti alapjait, attl mg nem leszek kpes gy jtszani, mint Paganini. Ha gy tetszik: kellett egy Bach, hogy megrja a Chaconne-t, de ksbb szksg volt egy Paganinire is, aki igazn virtuz mdon meg tudta szlaltatni azt.

Schumacher nem gyztt volna Ross Brawn nlkl? Na s? Brawn taln gyztt volna Schumacher nlkl?

Az autsport trtnetben soha, senki nem gyztt a megfelel mszaki s emberi httr hinyban. Sem Schumacher, sem Senna, sem Clark, sem Fangio. Ilyenek a technikai sportok, ezen felesleges bosszankodni. Az egyni teljestmnyt gyakorlatilag lehetetlen elvlasztani a csapat teljestmnytl: a Forma-1-ben minden gyzelem s veresg kzs.

Ms krds, hogy az vek sorn megvltoztak a keretek, s ezzel megvltoztak a gyzelemhez szksges felttelek is. Nick Heidfeld taln el sem tudn forgatni egy 1954-es Maserati 250F kormnyt, Alberto Ascari viszont be sem frne egy Jordan EJ14-be. Akkor melyikk a jobb versenyz? Ha mr mindenron vlasztani kell, Ascarit tartom annak, mert a sajt korban rvnyes felttelek mellett volt a sikeresebb. Ennyi.

Aki azt hiszi, hogy a Forma-1-ben a "legjobb" s a "leggyorsabb" azonos fogalmak, szrnyen naiv. Tegyk fel, hogy A s B versenyzt beltetjk ugyanabba a - mindkettjk szmra ismeretlen - autba, s kapsbl A a gyorsabb. Idvel viszont B veszi t a vezetst, mert fejldkpesebb, s a csapatnl a sajt zlsnek megfelelen tudja talaktani a feltteleket. Mondhatjuk, hogy A a "gyorsabb" versenyz, azon viszont aligha rdemes vitatkozni, hogy B a "jobb". A Forma-1-ben sok (st: egyre tbb) tnyez jtszik szerepet a sikerben, a gyorsasg pedig fontos ugyan, mgis csupn egy ezek kzl.

A msik, ami hozztartozik ehhez a boxban elzsdihez: ha valaki a boxban elzi meg az ellenfelt, annak nem felttlenl az az oka, hogy a szereli gyorsabbak voltak. Az rdem ppgy lehet az v is. Els magny-cours-i kerkcserjnl pl. Schumacher 7.4 msodpercet tlttt a szerelinl, s sszesen 20.443 msodpercbe telt a killsa, mg Alonso 7.6 msodpercig vesztegelt, s sszesen 21.305 msodpercig volt a boxban. Alonso teht tkzben eldobott legalbb 0.6 msodpercet, aminek az lehet az oka, hogy rosszabb temben nyomta meg a fordulatszm-szablyzt, tlsgosan lefkezett, lassabban llt be a szerelihez, vagy nehezen gyorstott ki. Ezek a tnyezk - meg az, hogy a versenyz a boxba bevezet ill. onnan kivezet krt (hideg gumikon) mennyire kpes meghajtani - jelentsen hozzjrulnak a boxkills teljes idtartamhoz. Nem a szemlyzet rdemeit akarom kisebbteni ezzel, csak arra akarom felhvni a figyelmet, hogy a boxban trtn elzsben a versenyz is szerepet jtszik.

Ettl fggetlenl szerintem is gy kellene megvltoztatni a feltteleket (azaz: a szablyokat), hogy inkbb a plyn legyen rdemes elzni. Az sokkal izgalmasabb volna, mert a Ferrari dinamikus boxtaktikja s annak mesteri megvalstsa a vjt fleknek izgalmas lehet ugyan, a kznsg nagy rsze azonban nem rgja le tle a krmt. Tavaly, amikor az utbbi idszak legjelentsebb reformjait vezettk be, a Ferrari kis hjn el is tvedt az j szablyok tvesztjben; ez bizonytja, hogy a felttelek mdostsval igenis lehet hatni a versenyzs minsgre.

***

Fernando Alonso Franciaorszgban nagy tehertl szabadult meg, amikor vgre meggyzen gyorsabb volt Jarno Trullinl - ezt mutatta, hogy a dobogn (ahova az idnynyit ta nem jutott fel) szemltomst rlt a 2. helynek is.

San Marino ta (vagyis a Magny-Cours-t megelz t versenyen) mindig Trulli rajtolhatott elrbbrl, kivve Indyben, ahol mszaki hibja volt, s hasonl kp rajzoldott ki a futamok vgeredmnynl is. A Renault-nl ugyan Alonso helye a biztosabb, m nincs a vilgon olyan versenyz, akinek nem bki a csrt, ha a csapattrsa gyorsabb nla.

Alonso idei szereplse sokaknak csalds volt, azonban a htvgn mindent megtett, hogy kikszrlje a csorbt. A szabadedzsek utn (vagyis amikor fontos) tvette a kezdemnyezst, s folyamatosan nvelte az elnyt Trullival szemben. Vasrnap pedig Schumacherrel egytt egy msik ligban versenyzett, mint a tbbiek: amg a szakaszok vgn a Michelinek nem kezdtek lassulni (a Bridgestone-ok pedig gyorsulni), edzstempban szguldott krbe-krbe, kvetkezetesen hozva az 1:15-s idket.

Tegyk hozz: ezt sokan el is vrtk tle, csak mostanban hiba.

***

Az j McLaren bemutatkozsa egyszerre sikerlt pozitvra s negatvra. Pozitvra, mert nyilvnval, hogy az MP4-19B gyorsabb az eldjnl (Coulthard 3. rajthelye s Rikknen 3. leggyorsabb kre hven tkrzi ezt), de negatvra is, mert a vgeredmny megmutatta, hogy az aut a versenyre mg nem llt ssze igazn.

Az viszont ne tvesszen meg senkit, hogy Coulthard s Rikknen ugyanazon, a 6-7. helyen rt clba (csak fordtott sorrendben), mint kt hete Indyben! Akkor krhtrnyban futottak be, a 7. rajtkockbl indul Rikknen lemaradsa is 0.9 msodperc volt, s a pontszerzshez szksgk volt egy csom kiessre, mg Coulthard most 0.3 msodperccel csszott le a pole-rl, mindssze ketten adtk fel a kzdelmet, s k 35 msodperccel a gyztes mgtt szeltk t a clvonalat.

Kezdetnek nem rossz.

 
Legkzelebbi kzvetts

2004. jlius 25. RTLKLUB
13: 40    Forma-1 Nmet Nagydj - Hockenheim

 

 
Naptr
2023. November
HKSCPSV
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
<<   >>
 
Pontosid
 
Kp
 
zen
Csak regisztrlt felhasznlknak. Regisztlj most, s hozzszlhatsz a Frumba is.
 

Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!